Vydáno dne 18. 02. 2011 (7075 přečtení)
U-Roy, známý také jako
the Originator, nebyl prvním DJ'em jak se často říká. Byl však tak výrazný a jedinečný, že strhl v podstatě všechnu pozornost na sebe a navždy změnil jamajskou hudební scénu.
Vlastním jménem Ewart Beckford, narodil se v Jones Townu na Jamajce roku 1942. Svou slavnou přezdívku v podstatě získal díky zkomolení svého jména jedním z mladších sourozenců. A nakonec už mu zústala a nakonec se stala jakýmsi symbolem jamajského "hudebního převratu".
Royův vzestup byl pomalý. Trvalo téměř celé desetiletí než si získal jméno. Začínal v roce 1961 jako DJ u
Doctor Dickie's Dynamite sound. Odtud odešel na nějaký čas k
Sir Mike Musical Thunderstorm a v roce 1968 zakotvil u
Sir George's Atomic Sound Systemu. O něco později se povedlo
Coxsonu Doddovi, aby Roy přešel k němu. Roye však brzy unavilo "hrát druhé housle" veteránu
King Stittovi a tak se vrátil k Atomic soundu. Někdy tou dobou se setkal s významnou postavou,
King Tubbym, a začal pracovat u Duke Reida. Tubby se tehdy začal více zajímat o elektroniku a efekty, které by mohl využít v hudbě. Když pak Tubby spustil svůj sound systém pojmenovaný
Tubby's Hi-Fi, objevil se na scéně U-Roy jakožto jeho nejlepší DJ. Velice záhy si pak získal stabilní pozici jakožto jeden z největších talentů soundsystémové scény. Producent Keith Hudson byl jedním z prvních kdo si všiml jeho talentu a schopností, vzal jej do studia a ke konci roku 1969 nahráli
"Dynamic Fashion Way", která pak poměrně dlouho ležela ve studiu, protože Keith se vydal na výlet po Spojených státech a tak U-Roy šel zkusit své štěstí jinam. A měl štěstí. Narazil na
Lee Perryho, který ho dal dohromady s
Peterem Toshem a nahráli skladbu
"Selassie", což byla předělaná
"Ethiopian National Anthem" od
Ras Michaela a jeho
Sons of Negus'. Ještě než opravdu odešel k Hudsonovi, nahrál U-Roy s Perrym singl
"O.K. Coral". Dalším dílem pak byla
"King of the Road" s Bunnym Lee a následně dva singly s producentem
Lloydem Daleym a sice
"Scandal" a
"Sound of the Wise".
Změna přišla s
Johnem Holtem. Jednou v noci roku 1970 navštívil párty a viděl tam U-Roye "při práci". Byl prý jeho hlasem a stylem doslova unešen. Druhý den zašel za Reidem s tím, že tohohle DJe prostě musí nahrát. Duke tedy svolil a U-Roy pro něj záhy nahrál dva singly. První z nich, který byl vydán,
"Wake the City", způsobil přesně to co Reid očekával. Téměř okamžitě se vyšvihl na první příčky hitparád a to to byla v podstatě jen verze songu
Altona Ellise "Girl I've Got a Date". Reid záhy do světa vypustil i druhou skladbu,
"Rule the Nation". Skladba sice již neměla takový úspěch jako skladba předchozí, nicméně v brzku to Reidovi a U-Royovi vynahradily další skladby,
"Love is Not a Gamble" a
"Wear You to the Ball". Poslední tři jmenované skladby se prý pak společně držely kolem měsíce a půl na prvních třech příčkách jamajských hitparád. U-Roy pak nahrál s Reidem dalších 29 singlů a všechno to byly verze známých a oblíbených hitů z
Treasure Isle. V roce 1979 vyšla u Frontline labelu kompilace pojmenovaná
"Version of Wisdom", která obsahovala hity DJů nahrané u Reida, v podstatě obsahovala i dvě předchozí alba:
Version Galore (Trojan, 1971) a
With Words of Wisdom (Frontline, také 1979).
Po U-Royově úspěchu se pak všichni producenti snažili získat nějakého toho DJe jen pro sebe. Najednou se objevila spousta mladých a nadějných zpěváků a DJů. Příkladem můžeme uvést
Dennise Alcapona,
I-Roye,
Big Youth,
Scottyho,
Lizzy,
U-Roye Juniora a pokračovat bychom mohli ještě na pár řádků. Mnohé z nich, nevyjímaje ani samotného U-Roye, můžeme dnes najít na kompilaci
"With a Flick of My Musical Wrist" vydané Trojanem. U-Roy pak sice již nikdy neobsadil tři přední příčky hitparád, ale v tvorbě hitů pokračoval a jeho život se točil hlavně kolem studií. S producentem
Alvinem Ranglinem nahrál mnoho pozoruhodnách písní včetně
"Way Down South" (verze hitu
"Take Warning" od
Billy Dyceho) a
"Nana Banana". Společně s
Glenem Brownem pak nahrál
"Number One in the World" na často užívaném "Dirty Harry" riddimu a pak několik zajímavých kousků pro
Niney Holnesse a
Lloyda Daleyho. V pětasedmdesátém roce pak U-Roy znovu spojil své síly s Bunnym Lee a nahráli několik songů. Tyhle songy pak o osm let později vydal
Vista label jako DJ Masterpieces, kde byly kromě U-Royových obsaženy i skladby dalších DJů...
Avšak U-Roy jakožto "hrdina" jamajské hudební scény na sebe strhl pozornost úplně jinak. Svět si jej všiml až poté co americké duo
Hall & Oates nahráli cover verzi hitu
"Soldering" pro své album.
Virgin label s ním pak uzavřel smlouvu a tak se vlastně setkal s producentem
Prince Tony Robinsonem. U-Roy následně vydal své první album
"Dread Inna Babylon" při jehož nahrávání mu asistovala kapela
Skin, Flesh & Bones Band.
U-Roy se najednou ocitl na vrcholu. Na něm i jeho práci bylo vidět absolutní uvolnění. Nejspíše i díky tomu dokázal naprosto bezchybně synchronizovat své texty s rytmem skladeb. Jamajská DJ scéna ovlivnila zakrátko i Britský hudební průmysl. U-Roy v srpnu 1976 Británii navštívil. Vystoupil spolu se skvělými
the Revolutionaries v Londýnském Lyceu a o dva roky později vyšlo
"Live EP" z této fenomenální show. Po návratu na Jamajku pak započaly práce na druhém albu
"Rasta Ambassador" na kterém spolupracoval s dalšími skvělými hudebníky. Uvést bycho mohli třeba
The Gladiators (vokály),
Robbieho Shakespeare a
Clintona Fearona (basa),
Sly Dunbara (bicí) či
Ansela Collinse (piáno). Producentem tohoto alba, obsahujícího deset skvělých skladeb jako
"Mr.Slave driver" či
"Tide is High" byl stejně jako u předchozího alba Tony Robinson.
I přes svůj poměrně nabitý program si U-Roy našel čas, aby spustil svůj vlastní sound systém
Stur-Gav. Pokračoval také v práci se svými vlastními labely
Del-Ma a
Mego-Ann, které spustil o pár let dříve. Rok 1978 pak přinesl nové album,
"Jah Son of Africa". Tohle album je často označováno za nejlepší ze všech jeho alb. Mělo to být poslední album pro Virgin. Ovšem v roce 1991 label vydal album
"Natty Rebel", speciální verzi, která obsahovala navíc skladby z alb
"Jah Son of Africa" a
"Live EP". A další limitovaná troj-CD edice vyšla ten samý rok u
Frontline. Obsahovala alba
"Version of Wisdom",
"Rasta Ambassador" a
"Natty Rebel" (extra verzi zmiňovanou výše).
Bohužel však původní Stur-Gav sound padl na počátku osmdesátých let za oběť vlně násilí, která se přehnala Jamajkou. Nicméně U-Roy se nevzdal a v následujících letech pracoval na jeho obnovení. Podařilo se a on pak spolu s obnovením svého soundu dostal na scénu několik nových hvězd jako
Josey Walese a
Charlie Chaplina. Velké množství rozdělané práce, které se v té době U-Roy věnoval se nejspíše i podepsalo na následujícím albu
"Love is Not a Gamble", jak psala kritika. U-Roy si tuto věc zřejmě také uvědomil a následně pak vydal jen několik singlů místo celého alba. I přesto však jeho "hvězda" sestrvávala na své pozici.
V roce 1982 se U-Roy poprvé objevil i na festivalu
Reggae Sunsplash a jeho skladby můžete slyšet na nahrávce
"Best of Festival - Day One Compilation". O rok později vydal živé album s nahrávkami DJů svého sound systému (
"King Stur-Gav Sound Live"). Na nahrávce můžete najít
Dillingera, mladičkého
Beenie mana a dva již zmiňované U-Royovy chráněnce, Charlie Chaplina a Josey Walese, stejně jako i U-Roye samotného. Na další podobné nahrávce pojmenované
"King Stur-Gav Sound Live at Claredon J.A." však kupodivu nefiguruje vůbec. Rok 1984 pak přinesl pouze jeden singl,
"Get Ready", nahraný pro
Ossie Thomase a další vystoupení na Reggae Sunsplash v tomto, stejně jako i v následujícím roce.
Následovalo několik let "ticha" a zničehonic se U-Roy opět objevil na scéně. Při práci na dalším albu spojil své síly s
Tappa Zukiem a vydal album
"Line Up And Come" na kterém zanechalo svůj podpis i mnoho dalších hudebníků jako
Dean Fraser, Sly & Robbie a
Tyrone Downie. Nedlouho poté vyšlo také album
"Music Addict" v produkci
Prince Jazzba. Spousta lidí však u druhého alba cítí, jako by U-Royovi došly nápady. Po těchto dvou albech následovalo opět jakési "období ticha", které skončilo následující rok v létě, kdy se U-Roy objevil znovu na pódiu festivalu Reggae Sunsplash. Po tomto dalším návratu pak vystupoval a hrál vcelku pravidelně až do roku 1990. Rok nato se objevil i v Londýnském Hammersmith Palais. Všechen čas věnoval živým vystoupením a na nahrávání na nějakou dobu zapomněl. A byl to až Brit
Mad Professor, kdo jej dostal zpět do studia a nahrál s ním album
"True Born African". Od té doby U-Roy nahrával pouze s Professorem. Na přelomu let 1992 a 1993 vyšlo album
"Smile Awhile" (Ariwa) na kterém se podílelo mnoho dalších hvězd nevyjímaje
Aishu,
Sandru Cross,
Susan Cadogan a v neposlední řadě i
Yabby You. Jméno alba prý vzniklo podle staršího hitu
"Flashing My Whip" v jehož textu můžete najít následující "smile awhile and give your face a rest". Roku 1993 se pak Roy také podílel na albu
Nolana Irieho "Work So Hard". Dalším zajímavým počinem, který bychom měli zmínit je Royova spolupráce se Susan Cadogan v roce 1996, z níž vzešel remake hitu
"Hurt So Good", jehož jednu verzi vydal U-Roy i na výše zmiňovaném albu
"Smile Awhile". Pokud jste ještě neměli šanci shlédnout dokument
Dub Echoes tak vězte, že i v něm se U-Roy objevil a vyprávěl o své lásce a zábavě, o sound systémech a jejich kultuře.
Diskografie:
1974
U Roy
1975
Dread In A Babylon (Virgin)
1976
The Originator (King Tubby's)
Natty Rebel (Virgin)
Right Time Rockers (Channel One)
The Best Of U Roy (Live nad Love)
1977
Rasta Ambassador (Virgin)
1978
Live EP ()
Jah Son Of Africa (Virgin)
1979
With Words Of Wisdom (Treasure Isle)
1980
Love Is Not A Gamble (Aquarius)
1987
Line Up And Come (Tappa)
Music Addict (Ras)
1992
Smile a While (Ariwa)
1993
Musical Vision (Esoldun/France)
1998
Right Time Rockers: The Lost Album (Sound System)