Vydáno dne 06. 04. 2010 (5579 přečtení)
Nezáleží jak využijete moderní technologie. Základním pilířem reggae hudby jsou prostě živí umělci a jejich nástroje popřípadě jejich hlas. Sly Dunbar a Robbie Shakespeare bývají označováni jako nejslavnější "team" ve vodách reggae hudby. A rozhodně to není jen reggae, kde tihle dva ukázali své umění.
I přesto, že bývají označováni jako Duo, nebyli jím od počátku. Svou kariéru "rozjížděli" každý zvlášť až do poloviny sedmdesátých let, kdy se jejich dráhy spojily. Je to již více jak třicet let od jejich první spolupráce a za tu dobu mají "na svědomí" práci na mnoha a mnoha skladbách.
Bubeník
Lowell Dunbar (přezdívku Sly dostal podle svého oblíbeného hudebníka jménem Sly Stone) a
Robert Shakespeare spolupracují od sedmdesátých let. Jejich spolupráce započala až ve chvíli, kdy už oba měli vydobytou svou pozici na Jamajské hudební scéně. Sly působil jako bubeník u kapely
Skin Flesh and Bones a Robbie byl baskytaristou u
Aggrovators. Během té doby se několikrát setkali a zjistili, že jsou oba velkými fanoušky
Motown Records,
Philly Sound a mimojiné oba zaujala country music.
Dá se říci, že několikrát výrazně ovlivnili směr, kterým se tehdejší reggae ubíralo. Nejprve to bylo představením takzvaného "Rockers" beatu, který byl ale brzy nahrazen takzvaným "One Drop" stylem a poté, na počátku osmdesátých let, představením takzvaného "Rub a Dub". Sly a Robbie byli také důležitými průkopníky využití počítačů a jejich možností v hudebním průmyslu.
I v devadesátých letech pokračovali ve své práci a průkopnické činnosti. Představili například hity
"Bam Bam" a
"Murder She Wrote" v podání
Chaka Demuse & Pliers, což bylo pro mnohé až nepředstavitelné spojení. Chaka demus se svým hrubým DJ's zpěvem spolu s Pliersovým sladkým, melodickým a soulem ovlivněným hlasem bylo spojení, jež Sly s Robbiem propagovali. Tenhle model byl s velkým úspěchem využit například zpěváky jako
Shaggy (jeho spojení se zpěvákem
Rayvonem),
Shabba Ranks,
Maxi Priest a následně i mnoha dalšími.
Sly a Robbie ve svých inovacích pokračovali až do konce devadesátých let. Velice účinně spojovali Dancehall, Hip-hop, R&B (lze pozorovat například u jejich Big Up riddimu z roku 2004). V roce 2001 se při práci na albu
"Strip to the Bone" spojili s producentem
Howiem B a spolu začali více prozkoumávat dub music a její možnosti.
Kromě toho, že spolupracovali s většinou Jamajských umělců od
Bennie Mana,
Seana Paula až po
Petera Toshe,
Black Uhuru,
Gregory Isaacse,
Dennise Browna a další, stali se vyhledávanými hudebníky i ve vodách celkem vzdálených reggae hudbě. Mezi dalšími umělci s kterými Sly a Robbie spolupracovali byli i
Bob Dylan,
Mick Jagger,
the Rolling Stones,
Grace Jones,
Joan Armatrading,
Gilberto Gil,
Joe Cocker,
Serge Gainsbourg,
Simply Red,
Michael Franti,
Sting,
Khaled,
Tricky,
Doug E. Fresh,
Carlos Santana,
Sinéad O’Connor a ještě mnoho dalších zvučných jmen. Část svého umění věnovali i hitům
"Hey Baby" a
"Underneath It All" od
No Doubt.
I přes těch třicet let spolupráce zůstávají pospolu, nahrávají a koncertují. Americké turné v létě roku 2005 absolvovali s
Tony Rebelem a
Half Pint. Poté vyrazili do Evropy a Velké Británie, kde vystupovali s
Bunny Rugsem, zpěvákem kapely
Third World.
Nyní pracují a tvoří s několika nadějnými mladými umělci u vlastního
Taxi labelu. V brzku nejspíš uslyšíme jména jako
Zennlocc,
MyniMoo nebo
Kibaki.