. Take na tomhle jsem dělal na posled a jsem s tím hodně spokojen, protoe jsem miloval kapelu Alpha & Omega. Byli pro mě v minulosti obrovskou inspirací. Kdy jsem začínal, tak jsem poslouchal právě je,
. Take po té dlouho době, jsem měl tu čest s nimi pracovat. Byl to pro mě obrovský záitek. A teď taky dělám i solo věci, a občas prostě vydám desku, ale i CD. Budeme vydávat třetí album, a nějaké věci děláme se
a mluví se tam o realitě jak se věci mají.
Reggae je typ hudby, který obsahuje klíč k osobnímu osvobození. Tedy ten původní smysl Reggae, člověk musí pochopit správně význam a ne e si to nějak přeloí po svém. Je to prostě něco na způsob léku.
D: Jak jsem u říkal, mladá generace cítí moc této kultury. Ale větina z nich se cítí ok kdy poslouchají hudbu. Cítí tu moc hudby kdy tancují. Cítí tu sílu, kdy hraje skutečné reggae. My prostě hrajeme zvuky, ale Bůh ti dá tu magickou moc, e to ti lidé procítí a to je to ve skutečnosti proč se vrací zpět. Oproti jen zábavnímu průmyslu. Zábava je bavit se za jakoukoliv cenu, hlavně se bavit a to je ve, to jaká je skutečně hluboká ta zábava je druhořadé. Ale nechci říct, e ostatní hudební ánry e nemohou být skutečně dobré. Ale větina vekeré zábavy je jen na zapomění, kdeto u reggae je to opakem, protoe jde o to, e kdy se druhý den probudí, tak jsi se posunul ve vědění o sobě a světě a to je ten přesah, které Reggae má. Co je velmi důleité a měli by to udělat vichni, je zeptat se sám sebe, kde se bere ta energie kterou člověk v sobě vyciuje. Odkuď dostává tento mocný pocit? A kdy půjde hloub a hloub, tak si uvědomí ten odkaz a city se pak projevují ve slovech. Lidé se vymlouvají a říkají, já nerozumím anglicky, nebo já nerozumím patwa? Ale lidé ti ale řeknou, ale mám hrozně příjemný pocit. Take se zeptej sám sebe, odkuď ten pocit přichází. A kdy to udělá, tak příjde na to, e tvoje bytí má duchovní podstatu. Zeptej se sám sebe, proč tvá due takto vibruje? A proč se tak cítí?
M: A co si myslí o mladých lidech, kteří jsou inspirováni Rastafariánským hnutím a cítí to jako příleitost se schovat za tohle hnutí jako záminku ke kouření konopí? A pominout zájem o hlubí pravdy?
D: Jo, klié. Vím co myslí. Lidé se prostě musí dostat hlouběji. Prostě lidé vnímají jen povrch. Podívej se například na Itálii.
Itálie je místo, které dříve přechovávalo reggae hudbu skrze scénu squattingu. Větina scény se drela tam. Tahle scéna vnímala tuto hudbu jako za rebelskou hudbu. Tohle se dělo tak někdy v 60. a 70. letech, kdy se hodně rozířilo konopí na veřejnosti.(inspirováno Hippies)
M: No, to my jsme v těchto letech měli čistej komunismus.
D: Jasný, vím o tom. U nás prostě se to drelo ve squattech, a to proto, e v Itálii má vliv Vatikán, nechtěli, aby mladí lidé se s tím setkávali. Vak ví asi jak Vatikán umí dělat trable. A lidé u z těch náboenských obsahů byli unaveni, díky propagandě ze strany Vatikánu.
M: Byli u prostě otráveni náboenstvím?
D: Oni, u ani nevěděli co to je náboenství, oni měli představu co to je náboenství. A ta představa která jim byla vnucena je patně. To náboenství je chybné.
M: Protoe to náboenství se zinstitucializovalo?
D: Náboenství je duchovní poznávání a vzdělání se. Take jak je moné e se to takto překroutilo?
M: Myslí si e to je tím, e se z toho stala instituce?
D: Ano, v určitém smyslu to tak je,.jde o spirituální rozměr, je to kola ducha. Musíte ivit i svého ducha. Lidé si musí uvědomit, e jste z matérie, to ano, ale současně má člověk i duchovní rozměr. V tvém nitru. Ta neviditelná část tvé bytosti.
M: Jsme duch, který se zaívá skrze matérii.
D: Ano, co v tobě vzbuzuje e cítí lásku? Co tě činí tím, e si váí ostatních lidí? Je to spirituální část tvé bytosti, kterou vyciuje v těle.
M: Já jsem moc rád, e jsi zmínil, e jsou tu lidé, kteří se snaí zneuívat hnutí Rastafari k jejich osobním výmluvám, proč kouřit konopí, ale nezajímá je duchovní rozvoj charakteru atd., který je vlastně zdrojem celého hnutí Reggae. Take to lidé asi trochu nepochopili.
D: Ale je tu spoustu pozitivních věcí. Protoe Jah je veliký. Stvořitel je veliký. A nemá ádné omezení. Ta prvotní příčina vdy má svůj projev i v naich časech, kterých jsme dnes svědky. Tak jak řekla jeho výsost, s poctivým záměrem a kuráí se dojde cíle. A David kdy příjde, tak stále můe porazit Goliáe. patné věci prostě vdy pominou.
M: Jednoznačně. Tohle byl moc pěkné povídání. Take můeme si pustit dalí písničky?
D: Ano, zahrajeme si písničku z nadcházejícího alba ISA. A pouili jsme na to originální dub plate. Pínička se jmenuje "Only Jah Will Provide", společně s Paul Foxem a ISA.
M: Vítejte zpět na Question rádiu, tohle byl Paul Fox a písnička se jmenovala Jay Will Provide z nadcházejícího alba. A teď budeme zase mluvit o hudbě prosím. Rád bych se podělil o tvé mylenky ohledně autorského zákona, sdílení hudby na internetu, co si myslí o nahrávacích společnostech, nezávsilých nahrávacích labelech. A jako hudebník, jestli můe uvést tu rovinu ivých vystoupení a koncertů atp.? A co si myslí o tom střetu mezi korporátním showbizem a nezávislou hudební scénou?
D: A do teď jsem převáně dělal nezávislou produkci. Protoe v Reggae a speciálně v Dubu, vichni spolupracují s vlastními labely. Jsou různí producenti, a je zde spoust tzv. veteránů a to převáně ve Velké Británii. Jako například Conscious Sound a velké studia. Ale hlavní proud v Dubu je nezávislý. Take se zajímá jen o svoje věci. Má dohled na lisování tvé desky atd. Udělá si sám to, co by normálně dělala za tebe nějaká agentura. Takhle si to zajiuje sám od začátku a do konce, pak najde nějakého distributora, který to prodá po Evropě napříkald. Take moje zkuenosti jsou větinou s nezávislými vydavatelstvími.
M: A bylo to pozitivní?
D: Ano, určitě jsem rád, e to tak je. Chápu, e jsou zde umělci v mainstreamu, jako jsou v USA, ale i třeba na Jamajce.
Jednoznačně, kdy dosáhnete úrovně, e Vás poslouchá mnoho lidí a vae CD se prodává po desetisících, a obchod se takto zvětuje, tak potřebujete lidi na to, aby se o to postarali. Ale teď záleí na ralocích v biznise, jestli Vás dostanou.
M: Jo, paraziti.
D: Jo, lidé co se budou snait na tvém umění se přiivit a budou chtít mít z toho pak i více peněz ně ty. A tohle vnímám jako problém.
M: Podepsat smlouvu s ďáblem.
D: Jo, něco na ten způsob. Prostě kdy se dá směrem na cestu ega, tak prostě můe ztratit svůj záměr.
M: Co říká na internet, jako nový typ média? Také místo k setkávání lidí? Viml jsem si,e na youtube má některé svoje věci, které sdílí. Co si myslí o íření hudby? Protoe dříve kdy byli rozířené gramofonové desky od 60. let, tak předtím jediná ance jak se setkat s hudbou bylo navtívit osobně tu kapelu na koncertě. A je jedno jaký to byl hudební ánr, a to bylo blues, jazz, soul, country, musel jsi prostě tu kapelu osobně navtívit. Poté djové díky gramodeskám byli schopni ířit tu hudbu jetě více a bylo to jednoduí. A i tak v té době ve vycházelo na sedmi palcových singlech, a mám zejména na mysli scénu reggae. A co si myslí o současné digitalizaci hudby? Take jestli můe srovnat internet s jeho sdílením hudby a klasickými nosiči?
D: Myslím si, e je v tom negativní i pozitivní sloka, kterou internet má. Samozřejmě e to je dobré, protoe to zavítá hodně daleko ta tvá hudba díky tomu. Já bych asi nikdy nebyl v Japonsku, kde se má hudba hraje, kdyby neexistoval internet, ale to ví jen Jah. Take tohle je díky internetu, díky youtube, lidé jsou na internetu, jsou tam vichni. Na druhou stranu, se ztrácí kvalita hudby, díky biznisu stahování z internetu. Protoe to ničí trh, kdy si lidé nekupují nosiče originál, kterým podpoří toho umělce. Ale my máme těstí, protoe ná obchod je zaloen na vinylových deskách. Distribuce je předevím skrz vinyl.
M: V reggae je velmi silný vliv podpory posluchačů, a myslím si e tohle je lék, aby byla scéna zdravá a umělci se mohli věnovat svému řemeslu a to platí pro jakýkoliv hudební ánr. Velké nahrávací společnosti se ale tohle snaí zpřetrhat tento vztah mezi posluchačem a kapelou, a být prostředníkem a mít vliv a kontrolu nad oběma stranama spojení, které hudba jako taková mezi lidmi vytváří. A opravdu reggae je ánr u kterého jsem si viml toho těsného vztahu mezi umělcem a posluchačem a je tam vzájemná podpora. U reggae je to skutečně typické. Samozřejmě je zde i komerční proud, kde to je jinak, jak u jsi zmínil předtím, ale myslím si e větí skupina si uvědomuje jak má skutečně reggae fungovat, e hudebníci musí být podporování jejich posluchačstvem, protoe pokuď tomu porozumí jak to je, tak ví, e tak kapela stejně hraje zase a jen pro lidi. Protoe kapela je vlastně jen prostředníkem. A pokuď to mám říci v rastafariánském argonu, tak vlastně energie Jah(Boha) plyne skrze vaí mysla těla, a zprostředkováváte tento tok zase dál v podobě hudby lidem.
D: Ano, my velebíme Jah. Velebíme vekerenstvo a to je to dobré na reggae. Sdílení lásky s lidmi. Protoe ta energie tam je. Ty ji nevytváří. Jen reflektuje Otcovu práci. A to je celý.
M: A viděl jsi nějaké nováčky na scéně, kteří tě mile překvapili? Třeba rok, dva dozadu? Bylo něco, kdy jsi si řekl: "Ty jo, tak to je pecka!"
D: Stále někdo nový zakládá nové sound systémy. Stále nový a mladí lidé se o to zajímají. Dokonce lidi z dancehallové scény se vrací k sound systémům v téhle době. Protoe měli nějaký pozitivní záitek, navtěvují akce v Londýně. Vidí tam ty velké reprobedny a jsou tím osloveni. Take lidé se to snaí udělat ve svém podání. Samozřejmě je třeba aby pochopili celkový odkaz reggae jak u jsem řekl, je třeba jít hlouběji. Najít skutečné kořeny.
M: Díky moc, take si můeme pustit dalí písničku, kterou jsi pro nás vybral.
D: Jasně, pustíme si zase dalí věc z nadcházejícího alba který je společně s Princem Davidem.
M: Take to byla písnička od Prince Davida, s názvem Sind and Pray(zpívat a modlit se). A jsme ve studiu s naím speciálním hostem Dan-I.
D: ehnám, díky a zdravím.
M: V předchozím vstupu jsme mluvili o hudebním průmyslu. A teď se posuneme k dalí otázce. A bude se jednat o tvůj světonázor, jaký je tvůj názor na to co se děje ve světě? Nevím jestli sleduje mainstream zprávy a jestli ví, jak se informuje o válkách na Středním východě. Můe nám říct jak to vnímá co vidí na Středním východě? Jak se můou mít následky pro nae bratry a sestry v kadé zemi na světě vlastně? Protoe světová politika nepracuje ve prospěch občanů, ale pro top elitu společnosti, kteří si vzali občany za své rukojmí a zneuívají je pro osobní ego trip. Take jak vidí tento svět, jak můeme rozířit více mír po planetě? Jak to vidí se Středním východem, ale i v Africe?
D: Myslím si, e cokoliv, co je spojeno s lpěním na matérii, lpění na celém tom konceptu progresu, celý ten Nový Světový Řád, vechno co je spojeno s obrovskou kontrolou, ve co je spojeno s takovýma věcma, tak ve se zhroutí, pomine. Jak to vidím já, tak celý Západ zkolabuje, protoe kdy se podíváte, tak u to dávno padá. Kdy se podívá na ekonomické aspekty, stále vidí lidi, kteří si stěují na nezaměstnanost a ekonomickou krizi, která je vude.
M: Propaganda?
D: Ano, taky. Ve to kolabuje.
M: Tohle je docela dobrá příleitost se tě zeptat, co se děje v Itálii vlastně? Mainstram média stále ukazují protesty proti vládě, viděli jsme odvolání Berlusconiho a dosazení Montiho, který je dosazen bankou Goldman Sachs.
D: Lidi jsou u vím tím unaveni a u to trvá ten nepořádek moc dlouho. Samozřejmě my máme velmi patnou minulost(Itálie). Ukazuje to jací idioti lidé můou být. Omlouvám se za to vyjádření, ale opravdu to ukazuje, jak lidé mohou být stupidní, jak lidé mohou být nevědomý. Protoe vechny ty zlé časy, období faismu, tak jsou tu stále jetě lidé, kteří tyto názory zastávají. Ale dnes to je celé jen o globalizmu. Itáltí politici se vůbec nezajímají...
M: Nezajímají se o své občany, e?
D: Oni se zajímají jen..
M: o Nový Světový Řád
D: Ano, ovládat finanční toky, aby jejich ivotní situace byla větí a větí. Je to ta hranice, kdy dosáhne dobré ekonomické situace a přestane sdílet bohatsví s ostatními lidmi, to je ten problém. Prostě nesdílejí to s lidmi, ví co..
M: Jasně, přesně tohle dělají, oni alokují reálné hodnoty jako jsou pozemky, půda, pitná voda. A kupují to penězi které tisknou z ničeho, ale pořizují za to reálné věci, které mají hodnotu.
D: Ano, oni se zajímají jen a jen o sebe. Nezajímá je budoucnost, nezajímají je budoucí generace. Chtějí jen zase jen zvětovat ty jejich výdobytky.
M: Co si myslí o tom, jak globalisti chtějí rozpoutat konflikt mezi idy a muslimy na Středním východě?
D: To je celé iluze. To je metoda jak Babylon mate lidi. Vytvoří tuhle iluzi, ale lidé ji za chvíli začnou vnímat jako realitu. Ví co, lidé to bohuel poslouchají ty řeči, skrze jejich ui. Lidé se kadý den rodí do tohoto systému. A u se rodí do té iluze a jsou tím pak zmatení. Jsou zvyklaní tou iluzí, ale oni iluzi vnímají e to je realita. A to je ten problém. Proto se člověk musí soustředit na věci, které jsou skutečné. Kde je skutečný ivot, ne facebůkovej ivot, ne internetový ivot, ne individualistický ivot, kdy základní principy jsou jiné.
M: Ano, snaí se lidem omezit vnímání, a nenchají je se svobodně poznávat. Aby skrze svůj vlastní svobodný ivot poznávali co ivot je a co svoboda je. Prostě systém nedokáe nechat ty lidi bejt. Prostě nechat ty lidi na pokoji.
D: Narodí se do míst, kde prostě lidé předtím byli naučeni takto ít. Take člověk si není schopen uvědomit to vězení, dokud to nespatří na vlastní oči.
M: Tohle je velmi zajímavé, protoe například v Izraeli, kde je velmi u dlouho trvající konflikt mezi Palestinci a idy. Bění lidé na obou stranách konfliktu, a to mám na mysli střední a nií střední třídu, tak ti s konfliktem nechtějí nic mít. Také si nepřejí ádnou válku. Protoe Izrael je teď velmi zadluen a to hlavně díky zbrojení státu Izrael. A i na druhé straně Palestinci taky nechtějí ádný střet a chtějí ít v míru. To pouze politická elita a lobbysti kteří jsou schovaní za vládou, tak ti chtějí stále rozvěcovat konflikty. A vdy si vyberou jen nějakou malou částečku ze Svatých písem a snaí se tak přesvěčovat, e za ten malý rozdíl stojí obrátit náboenství proti sobě, nače, kdy skutečně do hloubky studuje abrhamická náboenství, tak jsou vechny v příbuzenském vztahu. Oni nemohou bojovat proti sobě.
D: Jak můe bojovat násilím za duchovní pravdy? Spiritualita není něco, čemu by mělo být vládnuto. Ví, co myslím.
M: Ano, ano. A kam si myslí, e svět spěje? Jsme na nějaké křiovatce, kdy se dáme buď na cestu do pekla, nebo spí do nebe, nebo nejlépe bych řekl, zůstaneme tady na Zemi a naučíme se udret ivot? Kam myslí e míříme? Jaký typ sdělení by měl přijít k té nevědomé mase která by je probudila?
D: Já věřím, e ivot je věčný. Není to jen o fyzické podstatě, ale i o té která ji přesahuje. Take já se moc neupínám na nějaké fyzické místo. Snaím se dát ze sebe to nejlepí, pokuď ti jde o sebezachování sám sebe. Člověk musí věnovat ivot, aby ho mohl obdret.
M: ít ten ivot aktivně.
D: Ano. Tento ivot musí být pouit k tomu, aby jsi objevil to co má uvnitř sám sebe.
M: Člověk nesmí promarnit monost, aby se během ivota setkal se svým skutečným "Já".
D: Člověk se musí cvičit v tom, co příjde po ivotě. K tomu věčnému ivotu.
M: Tak moc děkujeme, tohle bylo krásné shrnutí tvého světonázoru.. A u se blííme k poslednímu vstupu a k závěru dílu. Take si zahrejeme dalí písničky.
D: Take to bude zase z nadcházejícího alba, a věc to bude "Supapon Rasta" a od Sis Miky "Book of Life".
M: Question rádio má čestného hosta Dan-I. A dohrála věc s názvem "Book of Life". Tak se blííme ke konci naeho rozhovoru. Take teď je zde prostor pro to co chce říci, pro nae posluchače naeho rádia, ale i rádia Rastafari, a komukoli kdo nás poslouchá, protoe díky internetu teď jsme slyle po celé planetě.
D: Odkaz který bych chtěl ze srdce popřát je ten, aby lidé se zaměřili na pozitivní cíle. A aby lidé se snaili dostávat ze sebe to nejlepí co v nich je. Aby pěstovali svůj talent. Najít tu nejlepí část, která ve Vás je a tu se snait zdokonalit. A dělat to stejně jak pro sebe, tak stejně to vnímat i pro druhé. A díky tomu umět najít rovnováhu mezi duchem. Nejdřív najít svoji dui a pak to dát do vyváenosti s vai materiální existencí. Aby jste dali ze sebe to nejlepí co jde, co skutečně lidstvo opravdu potřebuje. Pokuď lidé mluví o lepím světě, z čeho ten lepí svět asi tak můe být, e? Musí vydat ze sebe to nejlepí. Aby jsi docílil lepích podmínek v ivotě. Dělejte to nejlepí pro své přátele, tak stejně jak to děláte pro sebe. A u to je v hudbě, nebo ve vaich dovednostech v čemkoliv. Snait se prostě dělat maximum, a samozřejmě Bůh udělá zbytek.
M: Přesně tak. To byl krásný proslov pro nae posluchače a pro vechny v tomhle vesmíru, v této věčnosti. A jsem, vlastně my jsme moc poctěni, e jsi si nael čas na návtěvu do naeho rádia. A e jsi se podělil o svůj čas a tvoje poselství s námi. A určitě příjmi nae pozvání kdykoliv, kdy přijede zase do ČR. A musím říci, e jsem hrál s Dan-I v sobotu na akci a bylo to úasný, tancoval jsem celou noc.
D: Ano bylo to nádherný, já si toho moc váím a musím poděkovat. Jsem rád, e tu jsem s Vámi a mohu vidět tuhle boské konání, protoe tohle je práce Boha. My se snaíme dát ze sebe to nejlepí. Cítím to velmi podobně jako doma, velmi podobnou vibraci klidu a míru, pohody. Take určitě vytrvejte ve své práci, vytrvejte u tvorby tohoto rádia. Udrujte roziřování pozitivního odkazu do světa, protoe to je to co lidé potřebují. Někdy to oni sami nechtějí, ale ve skutečnosti je to, to co potřebují. Take iřte pozitivní vibrace, následujte spravedlnost.
M: Díky moc, to byl Dan-I z Itálie, z Imperial Sound Army, vem pozdravy co pomohli s tím, e Dan zavítal do Brna, Patrikovi, sis Lioness a sis Dr.Lock, vem lidem v Rastafari rádiu, Injah Pepé, take moc díky.
D: ehnám Vám, a brzo na viděnou.