Vydáno dne 21. 08. 2010 (5070 přečtení)
Garnett byl jedním z mladých talentů jamajské dancehallové scény osmdesátých let. Svou kariéru započal již v útlém věku jako toaster a "zakončil" ji jako jeden ze známých a vyhledávaných zpěváků Jamajky s bohatým a velice emotivním hlasem. Myslím si, že právem patří do síní slávy i když byla jeho kariéra neskutečně krátká. Zakončila ji smrt v roce 1994.
Narodil se jako Garnett Damoin Smith v jamajské Manchesterské farnosti 2.dubna 1966. Svou kariéru začal už jako dítě, povzbuzován rodinou a přáteli. Jeho první velkou zkušeností byla práce u
Soul Remembrance sound system a to v pouhých dvanácti letech. Mezi dalšími "pracovními" zkušenostmi tohoto mladíčka bylo i působení u
Pepper's Disco,
Stereophonic a poté
Destiny Outernational. A právě u Destiny se poprvé setkal s
Tony Rebelem, dalším Manchesterským rodákem, kterého již lidé znali z dancehallové scény.
V roce 1985 mu vyšel první song
"Ram Dance Master". Nejspíše nahrál i další skladby, ale buď je zatím nikdo neobjevil a nebo prostě jen nevyšly. O dva roky později
Little Bimbovi, jak Silkovi přezdívali, vyšel singl
"Problems Everywhere". Pracoval na něm spolu s
Delroy Collinsem. Na albu vydaném po Silkově smrti však tento "kousek" není, nicméně najdete na něm mnohé další, které vznikly během Silkovy a Collinsovy spolupráce.
Roku 1987 spojil Silk své síly se
Sugar Minottem a nahrál singl
"No Disrespect". Shodou okolností zrovna tou dobou pro Minottův
Youth Promotion sound system pracoval
Tony Rebel a tak se tito dva opět potkali. Začala jejich spolupráce a publikum ji nadšeně přijalo. Album
"The Garnett Silk Meets the Conquering Lion: A Dub Plate Selection" vzniklo právě v té době a obsahuje mnoho exkluzivních nahrávek od poloviny osmdesátých let až do konce dekády. Rebel, jakožto rastafarián, seznámil Silka se svou vírou a ten konvertoval. Nejen díky Rebelovi, ale i díky
Yasus Afarimu, blízkému příteli obou, který se věnoval takzvanému
Dub Poetry. A tak jako měl Rebel silný vliv na Silkovu víru, měl
Derrick Morgan dalo by se říci stejný vliv na jeho kariéru.
Morgan vzal v roce 1989 Rebela a Silka do studia v
Dunhaney Park (studio patřilo
Bunny Lee'mu) a tam nahrával nejprv s každým zvlášť a pak s oběma najednou. Díky jeho skoro otcovskému přístupu přestal Silk s DJingem a začal se zpěvem. Například jeho coververze skladby
"Killing Me Softly With Her Song" byla prý doslova neuvěřitelná. A skladba
"Help the Poor and Needy", verze
"A Little Oil in My Lamp", která poskakovala od Rebelova toastingu k Silkově zpěvu je také nezapomenutelná.
Během následujícího roku nahrál Silk několik singlů pro různé producenty -
King Tubbyho, Donovan Germaina nebo
Prince/King Jammyho. A to ještě předtím, než se dal v roce 1990 dohromady s dvojicí
Steely & Clevie. Podepsal s nimi smlouvu a nahrál pro ně několik skvělých skladeb. Nicméně, pouze jedna,
"We Can Be Together", duet s
Chevellou Franklin, byla vydána před jeho smrtí. Poněkud otráven, navrátil se do Machesteru a vrhl se na psaní písní a to za pomoci svého přítele
Anthony "Fire" Rochestera.
Napsal mnoho písní a měl nové jméno (už nevystupoval jako Little Bimbo ale jako Garnett Silk). Během další spolupráce s Tony Rebelem se seznámil se zakladatelem
Roof International labelu. A právě v jejich studiu v Ocho Rios nahrál Silk své největší hity mezi nimiž byly i
"Mama",
"Seven Spanish Angels" a fenomenální cover skladby
Johnny Nashe "I Can See Clearly Now". Po Silkově smrti vydali Roof International spoustu z materiálů, které u nich Silk nahrál pro své album
"Nothing Can Divide Us".
V roce 1992 byl Silk v Kingstonu a spolu s producentem
Bobby Digitalem nahrávali jeho debutové album
"It's Growing". Album, které přeskakovalo od kulturních témat, přes spirituální písně až k romantice. Tohle album se stalo nejprodávanějším Jamajským hudebním počinem onoho roku. A následující dva roky pak Silk nahrával s největšími producenty ostrova a to jak sám, tak společně s Tony Rebelem. Například z jeho spolupráce s
King Jammym vznikly skladby
"Fill Us Up With Your Mercy" a skvělá
"Lord Watch Over Our Shoulders". Přičemž podle druhé zmiňované byla dokonce v roce 1994 pojmenována kompilace, která vyšla v Británii u
Greensleeves labelu a kromě jiného obsahovala sedm Jammyho nahrávek.
Ti z Vás, kdo alespoň trochu znají Silkovu tvorbu určitě znají skladby jako
"Zion in a Vision", jamajský hit No.1 jehož producentem byl
Jack Scorpio, dále pak první Silkův mezinárodní hit
"Hello Mama Africa" (producentem byl
Richard "Bello" Bell) nahraný u
Star Trail label. Dalšími mistrovskými skladbami, které Silk vytvořil jsou i
"Thank You, Jah" a
"Green Line" z produkce
Sly & Robbieho. Jak se Silk stával známějším, narůstalo i jeho pracovní tempo které nakonec vyústilo v kolaps během vystoupení v Ritzu v New Yorku. Tento kolaps pak pro Silka znamenal nucené zrušení všech dalších plánovaných akcí na příštích šest měsíců, včetne vystoupení na Reggae Sumfestu.
Když se pak Silk vrátil "do práce", znovu se spojil s dvojicí Steely & Clevie a nahráli skladbu
"Love is the Answer", která se tak jako mnohé jiné před ní stala hitem. Dalším dílkem byla
"Fight Back" produkovaná
Richie Stephensem. Následně pak Silk vystoupil na
Reggae Sumfest a
Reggae Sunsplash festivalech. Jeho skvělé vystoupení na Reggae Sunsplash 1994 bylo zaznamenáno a v roce 1999 jej vydal
Tabou label.
Garnett podepsal smlouvu s
Atlantic Records kvůli mezinárodní distribuci. A následně začal v
Tuff Gong nahrávat své druhé album spolu s producentem
Errol Brownem. Nahráli deset skladeb a práce na druhém albu se chýlily ke konci. Tou dobou se někdo vloupal do jeho domu a tak si od svého advokáta půjčil pár zbraní. I když prý neměl ani ponětí jak s nimi zacházet. Ještě než dokončil práci na druhém albu, navštívil svou matku. Zde 9.prosince seděli s několika přáteli a jeden z nich mu ukazoval jak se zbraní zacházet. Bohužel zbraň selhala, vystřelila a kulka trefila plynovou láhev, která zapálila dům. Zpěvák, jeho přátelé a jeho dva bratři byli v bezpečí. Vzápětí však zjistili, že Silkova matka zůstala uvězněna v plamenech. Silk neváhal a vběhl do hořícího domu v pokusu zachránit svou matku. Bylo však příliš pozdě a nakonec byli v plamenech ztraceni oba. Jeho hudba pak byla udržována "naživu" díky mnoha kompilacím, včetně dvou dubplates kolekcí
"Kilamanjaro Remembers Garnett Silk" (Jam Down 1999) a
"Rule Dem" (Trojan/Sanctuary 2006).
Pokud jste slyšeli o jeho smrti něco jiného, nelekejte se. Existuje několik verzí. Jedna z nich tvrdí, že dům někdo zapálil úmyslně, nikoliv pouhým omylem. Výsledek je však stejný. Nadějný zpěvák se snažil zachránit svou matku z plamenů a zemřel. A na závěr Vám opět vkládám jednu ukázku z díla tohoto zpěváka.