Vydáno dne 17. 07. 2010 (4182 přečtení)
Black Ark bylo nahrávací studio reggae a dub producenta Lee "Scratch" Perryho. Postavil ho v roce 1973 za domem své rodiny ve Washington Gardens. I přesto že bylo studio zpočátku velice skromně zařízeno, stalo se v brzku vyhledávaným místem Jamajských hudebníků. A i přes nedostatky ve vybavení zde vznikaly zajímavé hudební kousky.
Lee Perry byl však velice nápadítý a dokázal skvěle pracovat se zvuky a zvukovými efekty. Stejně tak velice dobře ovládal načasování a díky své práci a umu se stal jedním z nejlepších zuačínajících producentů té doby. Většina ze začínajících producentů pracovala na 16ti-kanálových mixážních pultech. Perry pracoval jen na 4-kanálovém a stejně je díky svému umu předčil.
Perry totiž dokázal pracovat i s mnoha zvuky ze svého okolí. Mnohé z jeho písní obsahují jemné zvukové efekty, kterých docílil pomocí obyčejného rozbitého skla. V několika skladbách dokonce použil k zajímavým efektům dětské hračky jež vydávala zvuky a dokonce se prý pokoušel nahrát charakteristické kraví bučení. To se mu nepovedlo a tak nakonec vzal lepenkovou roli, na níž jsou namotány například papírové ubrousky, obalil ji alobalem a poté nechal Watty Burnetta,
jehož hlas byl hlubokým baritonem, aby zabučel. Nejspíš to jsou právě tyhle drobnosti a pozoruhodnosti, které dnes "definují" Black Ark studio a Perryho tvůrčí odkaz.
Kromě toho, že ve svém studiu pracoval s legendami jako Bob Marley a The Wailers, Junior Byles, Congos, Junior Murvin nebo Max Romeo, zapsal se Lee Perry do hudební historie také jako jeden z průkopníků Dub Music, kde v podstatě jde o manipulaci se stávajícími skladbami a s pomocí mnoha rozličných efektů vznikají úplně nové hudební kousky.
Po letech stále bláznivějšího chování vzal jednoho dne Perry do ruky barvu, pomaloval všechno různými nápisy a texty a nakonec celé studio vypálil. Tak skončilo období Perryho největší tvůrčí činnosti a slávy. Skončilo období, během něhož velká část jamajských hitů pocházela právě z produkce Perryho studia. Perry později prohlásil, že studio zničil jen proto, že bylo postaveno na alkoholu a cigaretách a "nečistých myšlenkách". O těchto věcech dokonce promluvil v dokumentu "Dub Echoes", který vyšel v roce 2007.