Historie reggae hudby by prý nebyla stejná bez Bobova alba Catch A Fire, tvrdí profesor Mike Alleyn z oddělení nahrávacího průmyslu na Middle Tennessee State University ve Spojených státech.
Profesor Alleyn, rodák z Barbadosu, promluvil na toto téma na přednášce pořádané v Neville Hall Lecture Theatre minulý čtvrtek. Výroční sympozium se neslo v duchu tématu: "For the Record: Bob Marley’s Island Albums and the 40th Anniversary of Catch A Fire."
Ačkoliv je album Catch a Fire označováno za jakýsi definitivní rozsudek, v očích mnohých jde spíš o umělecký rozpor.
"Jisté je, že by Wailers, Bob Marley ale i samotná reggae hudba nebyly bez tohoto kultovního alba takoví, jaké je známe." říká profesor Alleyn.
Tohle album bylo prvním vydaným u Island Records. Právě Catch a Fire z Boba a The Wailers udělalo světové superstar. Jejich sociálně uvědomělé texty a místy i militantní tón skladeb spolu s optimistickým pohledem na svět bez útlaku a útrap Marleyho a Toshe přitahoval posluchače jako magnet.
"Reggae se dostalo do světa v roce 1970 zejména díky Island Records... A právě díky tomu se do světa začala šířit i Rastafariánská víra... Spolu s tím se pak hudba posunula na vyšší úroveň. Catch a Fire je zásadním albem i proto, že se více než na komerční úspech zaměřilo na kritiku", řekl profesor Alleyn na fóru zúčastněným studentům, zástupcům vysokých škol a pozorovatelům.
Profesor se také snažil publiku vysvětlit, že i přes svůj zásadní význam v rozšíření reggae do světa tohle album vydané roku 1973 opravdu nesnižuje význam dřívějších nahrávek od The Wailers. Také řekl, že
"bojovnost a naléhavost sdělení alba Catch a Fire se stalo jakýmsi měřítkem a ostatní alba s ním byla často porovnávána". Profesor Alleyn však také neopomněl zmínit ostatní průkopníky reggae hudby bez nichž by to také takříkajíc "nebylo ono".
"Společně s Bobem a jeho The Wailers však i umělci jako Desmond Dekker a další z průkopníků odvedli velký kus práce, která vedla k rozšíření reggae na mezinárodní pódia v šedesátých a sedmdesátých letech. A album Catch a Fire se stalo na dlouhou dobu jakousi neoficiální šablonou pro reggae hudbu", tvrdí profesor a dodává:
"I když třeba soundtrack k filmu The Harder They Come, který vyšel taktéž u Islandu a to o rok dříve než Catch a Fire, nehrál tak důležitou roli jako Bobovo album. Catch a Fire prostě vystřelilo reggae hudbu do mainstreamu jakožto skutečnou pop music."
A co vy? Jaké je Vaše nejoblíbenější album nejen od Boba, ale celkově z oněch "průkopnických" časů?
Zdroj: Dancehall Reggae & Hip Hop News blog