Není tomu zase tak dávno co jsem vydal článek věnovaný jednomu z reggae veteránů, U-Royovi. Dnes bych rád na tento článek lehce navázal, neboť i Josey Wales je s U-Royem a jeho Stur Gav Sound spojen.
Josey, vlastním jménem Joseph Winston Sterling, se narodil v Kingstonu na Jamajce. Jeho DJským debutem bylo vystoupení se sound systémem
Roots Unlimited v roce 1977. Tou dobou si ho všiml i
U-Roy, který se zakrátko stal jeho učitelem a rádcem. Josey pak tři a půl roku spolupracoval s U-Royovým
King SturGav soundem a mnoha lidmi, kteří se kolem něj pohybovali. Zmínit bych mohl například
Charlieho Chaplina či
Inspectora Willieho a
Brigadiera Jerryho. A právě v těch letech si SturGav Sound vydobil svou pozici nejrespektovanějšího soundu Jamajky. Po těch více jak třech letech se Josey rozhodl změnit působiště a přesunul se k Junjově
Volcanu. A právě tady vydal v roce 1983 svůj první velký hit
"Leggo Mi Hand".
V roce 1983, po výše zmiňovaném hitu, vydává Josey své první album pojmenované
The Outlaw. Název alba byl prý odvozen od westernové role
Clinta Eastwooda a právě od této role byl prý odvozen i jeho pseudonym. Jednalo se o film Psanec Josey Wales (The Outlaw Josey Wales). Produkci měl na starosti
Junjo, stejně jako mnoho skladeb jež následovaly toto album, například skladbu
"Bobo Dread" jež můžete najít na LP
Two Giants Clash.
Rok nato pak Josey vydal album
No Way Better Than Yard (1984).
V roce 1985 pak Josey opustil Volcano label a přestěhoval se k labelu King Jammyho. Z hitů které vznikly z jejich spolupráce bychom mohli zmínit například
"Na Lef Jamaica",
"Ha Fi Say So" či
"Right Moves". Necelý rok po odchodu z Volcana spatřilo světlo světa další Joseyho album pojmenované
Ruling (1986).
Někteří tvrdí, že v osmdesátých letech jako by přišel o něco z jakési jemu vlastní ostrosti a stylu. Jenže pak v roce 1989 vydal ve spolupráci s George Phangem album
Undercover Lover. Tímto albem začalo jeho nové a opravdu plodné období. Tři roky nato vydal společně s U-Royem album
Teacher Meets the Student (1992). Rok následující byl pro Joseyho ve znamení šlágru
"Hey Girl", který natočil spolu s
Beres Hammondem. Během tohoto roku pracoval na dalším albu, tentokrát ve spolupráci s
Charlie Chaplinem. Album vyšlo v roce 1994 a neslo název
King of the Dancehall. A ani to nebyl konec. Josey pokračoval v práci a ještě týž rok vydal u Jammyho své sólové album
Cowboy style. I během toho všeho stihl ještě spolupracovat s dalšími producenty a muzikanty, jmenovat bychom mohli třeba
Gussie Clarka,
Tappa Zukieho či
Bobby Digitala.
V roce 1997 byl Josey v baru okraden a postřelen. Rychle se zotavil a v brzku vydal hity
"Bush Wacked" a
"Who Shot the Colonel". Následující rok se znovu připojil ke Sturgav HiFi a od té doby až doposud s ním a s U-Royem spoolupracuje.
Ne každý rád mluví či poslouchá o smrti a smrtelnosti, ačkoliv je to jedna z přirozených věcí našeho života. Jednou prostě přijde den, kdy náš život skončí. Možná je to trochu podivínské, ale Josey se k tomuto tématu postavil doslova čelem a již má vyrobenou rakev (v barvách trikolory). Svou smrtelnost si prý uvědomil ve chvíli kdy na svou poslední cestu odešel Sugar Minott, jeho dlouholetý přítel.
Diskografie:
1983
The Outlaw
1984
No Way Better Than Yard
Two Giants Clash (Yellowman vs. Josey Wales)
1985
Undercover Lover
1986
Ruling
Kromě výše zmíněných alb pak najdete mnoho jeho skladeb na různých kompilacích.
Zajímavost na závěr: Víte jak vznikl název U-Royova soundsystému King Sturgav Sound? Tedy hlavně to prostřední slovo? Jde o kombinaci jmen U-Roye a jeho synů, tedy
St jako Stewart,
UR jako U-Roy a
Gav jako Gavin.