Dub přišel do jamajských studií v šedesátých letech. Dub verze skladeb vznikaly původně v podstatě z ekonomických důvodů. Nebylo třeba, aby muzikanti přišli znovu do studia a něco nahráli. V podstatě je to experimentování s původním záznamem se snahou vytvořit něco nového.
A jak je něco takového možné? Jednoduše. Na Jamajce v podstatě neexistuje nic jako Autorský zákon. A kdyby existoval, troufám si říci, že bychom byli ochuzeni o spoustu svělých hudebních kousků.
Objevení Dub music je připisováno Osbourne Ruddockovi alias
King Tubbymu i když šlo spíše o štěstí než o úmysl. Nejen díky jeho talentu, ale i znalostem elektroniky patří jeho alba i nyní, po více jak 40 letech, k těm nejlepším.
V roce 1968 vytvořil Tubby svůj vlastní soundsystém a pojmenoval jej
Hometown Hi-Fi Sound. Sound systém se zanedlouho stal velice populárním po celém ostrově. Nebylo to však jen díky různým speciálním efektům, které Tubby využíval. Bylo to i díky je vlastním nahrávkám. Tubby mimojiné pracoval i pro
Duke Reida jako střihač v
Treasure Isle studiu. Tou dobou také vytvořil několik zajímavých nahrávek, které používal výhradně Reidův vlastní sound systém. A právě tehdy vznikl "dubbing". Tubby prostě jednou zapomněl nahrávat vokály skladby. Získal tak v podstatě čistý riddim. Pak prý vzal jak originál nahrávku tak novou verzi bez vokálů na nějakou akci, kde lidem nejprve pustil originál a následně i onu novou verzi a mezi lidmi zabodoval. Lidem se to líbilo.
Tubbyho soundsystém se brzy stal vedoucím soundsystémem na dub scéně. To proto, že jeho znalosti a techniky mu umožňovaly vytvářet opravdu skvělé verze populárních skladeb, kterým tak v podstatě prodloužil "život". V roce 1972 založil Tubby i vlastní nahrávací studio, kde se mu podařilo vytvořit a experimentovat se stále rostoucí řadou efektů. A v té době začal kromě jiného spolupracovat s
Lee Perrym,
Bunnym Lee a dalšími.
Tak jak rostla Tubbyho popularita, objevil se i první skutečný soupeř. Byl jím
Errol Thompson, který pracoval jako zvukař v Gibbsově
Amalgamated labelu. Měl vytvářet instrumentální verze singlů na B strany alb. Se zvyšujícím se zájmem o tyto verze přišlo v roce 1970 i první ne-vokální album pojmenované
"The Undertaker". Bylo to album z Thompsonovy dílny a s hudbou a zvukovými efekty od
Derricka Harriota a
The Crystalites.
Thompson byl však ve své práci značně omezen technikou, jelikož neměl takové znalosti elektroniky jako Tubby, který si sám sestrojil takové efekty a funkce jako fader, reverb apod. a díky tomu vytvářel diametrálně odlišné verze od těch Thompsonových.
Tak jak se Dub v sedmdesátých letech rozvíjel, vyvíjel i Tubby své vybavení až vytvořil jakýsi "improvizační hudební nástroj". Poté začal spolupracovat s mnoha reggae hudebníky. Velmi úzké vztahy udržoval s
Bunnym Lee,
Lee Perrym a kapelou
The Aggrovators. Tito hudebníci pomáhali Tubbymu se stovkami rytmů zatímco on kousek od nich tyto rytmy nahrával a remixoval. Tubby se vlastně stal, dalo by se říci, jejich dirigentem.
S oním zvyšujícím se zájmem o Dub vzrůstala také snaha studií o to, aby lidem dali něco nového, co je nadchne. V roce 1973 vzniklo z Tubbyho spolupráce s Perrym album
"Blackboard Jungle Dub" a mnozí hudebníci a hudební kritici dnes tvrdí, že právě toto album bylo jakýmsi přelomem a díky němu je nyní Dub samostatným žánrem. Tohle první samostatné Dubové album se i dnes řadí mezi naprosté špičky žánru. Během sedmdesátých let pak Tubby vydal ještě alba
"Surrounded By the Dreads at the National Arena",
"King Tubby Meets The Upsetter At The Grass Roots Of Dub" a spolu s prvním výše zmíněným jej tato alba vynesla na pozici jednoho z nejlepších Dub hudebníků a producentů a navíc byl označen za největšího inovátora.
Kromě vytvoření žánru jako takového Tubby ve své podstatě i "sestavil" další generaci Dub hudebníků. Ve svém studiu učil
Lee Perryho,
Prince Phillip Smarta,
Lloyda "Prince Jammy" Jamese i
Overtona "Scientist" Browna. Prince Jammy pak pokračoval v tom, co se od Tubbyho naučil a zakrátko se stal jedním z hlavních producentů jamajské Dubové scény. Stejně tak Scientist. Ten se stal pro změnu nejlepším Dub hudebníkem své doby.
Roku 1985 vybudoval Tubby nové studio a produkoval například hit
Anthonyho Red Rose "Temper". I nyní dokázal držet krok se stále se zdokonalujícím a rozvíjejícím se Dubem. 6.února 1989 obletěla svět smutná zpráva. Tubby, kterému pomalu táhlo na padesát let, byl kousek od svého domu zavražděn. Jeho vrah nebyl nikdy dopaden.
Zdroje dat: google, wikipedie, vlastní materiály o Dub music a několik knih