Neopěvovaný hrdina Bim Sherman

Autor: mr3ska <info(at)onelove.cz>, Téma: Životopisy, Vydáno dne: 10. 09. 2010

   V pátek 17.prosince 2000 přišla nečekaná zpráva: Bim Sherman zemřel. Jeden z těch skutečných, byť méně opěvovaných hrdinů a kultovních postav roots music, který stejně, jako například Bob Marley s the Wailers, Jacob Miller nebo Peter Tosh, rozšiřoval reggae hudbu do celého světa.


Mladý Bim Sherman   Kvůli zranění, které utrpěl při pádu ze schodů, byl převezen do nemocnice na vyšetření, kde lékaři zjistili v jeho těle rakovinu. Brzy nastaly vážné komplikace, v jejichž důsledku do týdne odešel. Jeho nečekaná smrt byla velice smutnou zprávou nejen pro jeho rodinu a přátele, ale také fanoušky kteří jej, jakožto mimořádně talentovaného umělce, podporovali po dvě a půl dekády.

   Zpěvák a textař Bim Sherman, přezdívaný také Jarret Tomlinson, Jarret Vincent, Lloyd Vincent nebo Lord Tomlinson, se narodil 2. února 1952 ve farnosti Westmoreland na Jamajce. Bim patřil ke skupině dreadatých zpěváků, kteří se objevili během sedmdesátých let a snažili se vyjádřit rastafariánské vize o pádu Babylonu skrze roots reggae hudbu. Hned na počátku jeho hudební kariéry se projevila jeho tvrdohlavost, která, jak se později ukázalo, byla velice přínosnou pro jeho tvorbu a hudební průmysl. Narozdíl od ostatních, kteří většinou nahrávali pro různé producenty, vydával Bim nemalé prostředky ve snaze nahrávat nezávisle. Financoval labely jako Scorpio, Red Sea nebo Sun Dew. Semtam nahrál něco také pro jiné místní producenty jako Dudley Swabey, Prince Far I, Jah Lloyd a Jah Woosh.

   Zpěvák s éterickým a okouzlujícím hlasem na sebe upozornil nejvíce na konci sedmdesátých let svými skladbami Tribulation, World Go Round, Danger nebo Mighty Ruler. Díky svým omezeným financím Sherman často užíval jeden riddim pro dvě různé skladby. Nicméně, díky jeho zpěvu a textům skladby vždy na publikum působily "čerstvě". Některé z nich vyšly v Británii a to tak, že obě původní strany ze 7" vyšly na jedné straně 12". Často se zdálo, že jedna a tatáž písnička vyšla na různých kompilacích a titulech (např. Fit To Survive a Tribulation, World Of Dispensation a Revolution nebo Black Jah Jah Sound a Ever Firm).

   V roce 1978 vyšlo osm Shermanových singlů z labelu Scorpio/Red Sea, spolu se skladbami Mighty Ruler a Ever Firm u britského Tribesman labelu Lloyda Coxsona pod názvem Love Forever. Po tomto opravdu nezapomenutelném albu vyšlo další, a to Lovers Leap (1979). Byla to další opravdu silná kolekce, jež byla přehlídkou písní a jejich dub verzí (ozn. „showcase“). O rok později Bim pracoval na tvorbě jedné strany alba Bim Sherman Meets Horace Andy and U Black, méně významného avšak velice příjemně laděného. Na počátku osmdesátých let se pak Sherman přestěhoval do Velké Británie a spojil své síly s producentem Adrianem Sherwoodem. Byl to začátek opravdu plodného období, kdy Sherman nahrával pro Sherwoodův On-U-Sound label. V roce 1982 pak vydali Across The Red Sea, příjemný set, který bohužel nesplnil očekávání jejich ani fanoušků.

Bim Sherman (v popředí)   Během osmdesátých a na počátku devadesátých let byl Sherman opravdu uznávaným zpěvákem. Na Sherwoodem produkované řadě alb Singers & Players se dokonce občas objevovaly nově nahrané verze jeho starších skladeb. V roce 1984 založil Bim Sherman label Century Records pod nímž pak vydal dvě alba: Bim Sherman And The Voluntary a Danger. Century Records poté pozastavili svou činnost a Shermanovy hudební kousky začaly vycházet u RDL (Revolver Distribution label). U tohoto labelu vyšla například alba African Rubber Dub (RDL/Revolver 1987), Haunting Ground (RDL/Revolver 1989) a Exploitation (RDL/Revolver 1989). Ke konci devadesátých let se label Century znovu rozběhl a Sherman pod ním začal opět vydávat (na jeho dalších dílech vydaných u Century se podílelo mnoho hudebníků z On-U-Sound).

   I přesto, že měl Bim mnoho fanoušků v Británii a Evropě, trvalo téměř dvě desetiletí, než se konečně dočkal úspěchu v britských hitparádách. Tímto úspěchem bylo vydání Shermanova mistrovského alba Miracle, jež vyšlo u Beggars Banquet Records v roce 1996. Tohle album spojilo celkem nesourodé prvky - strunné prvky Suraje Sathe, tabla Talvina Singha, kytaru Skipa McDonalda a basu Douga Wimbishe se Shermanovými meditativními, milostnými a kulturními songy. Sotva si všimnete chybějících klasických bicích a přesto stále poznáte reggae, i když v poněkud "zmutované" podobě. Producent Steve Osbourne vzal z tohoto alba skladbu Solid As a Rock a vytvořil její remix. To, že se skladba objevila v britských hitparádách, pomohlo oživit Shermanovu kariéru. Následující rok pak vyšlo Shermanovo album It Must Be a Dream, což byla v podstatě kolekce remixů.

   Je škoda, že již nebudeme moci spatřit tohoto unikátního zpěváka a skladatele naživo. Nicméně, jeho hudba, stejně jako hudba ostatních rootsmanů, kteří nás již sledují ze Zionu, bude žít dál.




Diskografie:

    * Love Forever (Tribesman 1978)
    * Lovers Leap (Scorpio 1979)
    * Bim Sherman Meets Horace Andy And U Black, (Yard International 1982)
    * Across The Red Sea, (On-U-Sound 1982)
    * Bim Sherman And The Voluntary, (Century 1984)
    * Danger, (Century 1984)
    * African Rubber Dub, (RDL 1987)
    * Haunting Ground, (RDL/Revolver 1989)
    * Exploitation, (RDL/Revolver 1989)
    * Too Hot, (Century 1990)
    * Matrix Dub, (Century 1990)
    * Crucial Cuts Vol. 1, (Century 1990)
    * Crucial Cuts Vol. 2, (Century 1990)
    * African Rubber Dub Vol. 2, (Century 1991)
    * Crazy World, (Century 1992)
    * Reality, (Century 1992)
    * Winey Winey (Century 1992)
    * Lion Heart Dub, (Century 1993)
    * The Justice League Of Zion, (1994)
    * Wash Wash (With Groove Corporation), (Century 1995)
    * Miracle, (Mantra 1996)
    * It Must Be A Dream, (Mantra 1997)
    * Raw Raw Dub - African Rubber Dub Vol. 3, (Century 1993)
    * Taken Off (Best Of), (Century 1999)
    * Love Forever - The Classic Jamaican Recordings, (EFA/Century 1999)
    * Rub-A-Dub, (EFA/Century 2000)


Zdroje dat: www.reggae-vibes.com (Teacher & Mr. T), google a další