King Jammy - tvůrčí osobnost

Autor: mr3ska <info(at)onelove.cz>, Téma: Životopisy, Vydáno dne: 23. 05. 2010

   King Jammy je zřejmě jednou z nejznámnějších osobností reggae hudby osmdesátých let. Narodil se v Montego Bay na Jamajce roku 1947. Jeho rodina se však devět let po jeho narození přestěhovala do Kingstonu. Stejně jako King Tubby se začal zajímat o elektroniku a její využití v hudebním průmyslu (Tubby se později stal jeho učitelem, co se oprav a výroby různé elektroniky týká).


King Jammy   Roku 1962 si založil vlastní sound systém Jammy's Hi-Fi a pomáhal také několika lokálním sound systémům.

   K Tubbymu se brzy donesly zprávy o Jammym a jeho talentu. Navíc byli v podstatě sousedy. Na počátku sedmdesátých let odjel Jammy do Kanady. To co mělo být zhruba pětitýdenním výletem se nakonec protáhlo na pět let. Jammy však i v Kanadě pracoval na své hudební kariéře a spolupracoval zde s mnoha místními sound systémy. A díky pravidelné korespondenci s Tubbym věděl vše o dění v hudebním průmyslu v Kingstonu.

   Jammy se v roce 1975 vrátil do Kingstonu a ve stejnou dobu Jamajku opouští Phillip Smart, Tubbyho hlavní technik. Jammy tak dostal od Tubbyho nabídku na spolupráci. Tou dobou se všechna jejich práce točila kolem zpěváka Pata Kellyho. Čekala je spousta práce. Nahrávalo se v Tubbyho studiu přímo v jeho domě na 18 Dromilly Avenue. Díky téhle spolupráci se mnohému naučil, Tubby pak zcela důvěřoval jeho úsudku a nechával jej pracovat naprosto svobodně. Během své práce s Tubbym se Jammy setkal kromě jiných i s producentem Bunnym Lee (a byl to právě Lee, kdo mu dal jeho přezdívu).

   Během své práce u Tubbyho si Jammy budoval vlastní studio ve svém domě na 38 St.Lucia, co by kamenem dohodil od Dromilly Avenue. Roku 1978 založil vlastní label jménem Jammy's. První, co na tomto labelu vyšlo, bylo "Natural Mystic" od Black Uhuru. Jeho znalost Kingstonských sound systémů byla přínosem pro jeho práci. Věděl tak o všech novinkách i o tom, co se kde chystá. Také díky tomu objevil několik talentů jako byli Half Pint, Echo Minott, Junior Reid a Anthony Johnson. Jeho hvězda stoupala stále výš. Nicméně tato hvězda přímo explodovala, když vydal jednu skladbu Wayne Smitha nazvanou "Under me Sleng Teng". Tahle skladba způsobila, že se reggae v osmdesátých letech začalo ubírat novým směrem. Když pak začala elektronická hudba postupně ovládat taneční parkety byl Prince Jammy korunován na Krále Jammyho.

   V době kdy si Jammy takříkajíc piloval své schopnosti u Tubbyho byl dominantním analogový zvuk. V Tubbyho studiu se soustředili především na nahrávání zpěvů k již zaznamenaným skladbám a na dub. Když chtěl Jammy nahrát nějakou novinku s kapelou, využíval předevšim Channel 1 studio, což byla v té době nejlepší volba.

   Dnes máme k dispozici výběry z Jammyho nejlepších nahrávek, nahrávaných třeba právě i u Channel 1 studia, a můžeme si tak poslechnout to nejlepší z mistrovské dílny. Ony výběry z jeho tvorby nemohou neobsahovat takové klasiky jako "More Love in the City" Anthony Johnsona, "Life Can Be Easy" King Everalda, "No Darkness Tonight" Juniora Reida a spolu s nimi například i "Them Fight I" Dennise Browna.


A na závěr kousek z rozhovoru s Jammym:

Řekněte mi, kdy jste žil v Torontu a proč jste jej opustil?

   Žil jsem tam asi mezi lety 1970 a 1976. Ale chtěl jsem se vrátit zpět, zpět ke svým kořenů, protože jsem tam nemohl dělat to, co jsem dělat chtěl.

A to bylo co?

   Nebyli zde v podstatě žádní zpěváci ani muzikanti, které bych chtěl nahrávat. Zkrátka člověk by měl zůstat u svých kořenů a co se reggae týká, platí to dvojnásob.

Jaký byl život v Torontu, předtím než jste se stal známým a vyhledávaným reggae producentem?

    Byl to obyčejný život. Chodil jsem do práce a dělal všechny ty běžné věci.

Měl jste tou dobou také něco společného s Torontskými sound systémy?

   Ano, měl jsem svůj vlastní. A nutno dodat, že byl jedničkou mezi tamními systémy.

A jak se jmenoval?

   Jmenoval se Jammy's Hi-Fi.