Nezdá se Vám název tohoto bubnu? Je to možné. Jeho jiné názvy, které spíše budete znát jsou: Tama, Tamani, Don-don, Dun-dun, Gan-gan a tak dále. Ale teď již k bubnu samotnému.
Buben pochází z Ghany z území Yoruba
* a podle jeho velikosti se můžeme setkat s různým označením než nám známé výše uvedené názvy a sice s těmito:
Iya-Ilu (7" x 17") nebo (8" x 18") Tento buben pochází z jižní části Nigérie a je v podstatě prvním z mluvících bubnů jako takových. Je největší a produkuje nejhlubší, basově orientovaný zvuk ze všech těchto bubnů. Iya-Ilu jsou často používány Yorubským
* lidem při svatebních obřadech. Muž vedoucí tuto slavnost zpívá během úvodních ceremonií obřadní písně za doprovodu bubeníků. Často se přidávají další hudební nástroje spolu s dalšími mluvícími bubny. Občas bývá tyto bubny slyšet brzy ráno z královského sídla, kde se jím oslavuje velikost a moudrost panovníka.
Též bývají tyto bubny užívány při pohřbech a veřejných shromážděních. Občas i na oslavách, kde bubeník hraje na buben a hosté musí říci co slyší z hlasu bubnu.
*Yoruba - území na jihozápadě Nigerie zasahující i do sousedního Beninu (viz mapa pod článkem) Adama (5,5" x 12") Toto je středně velký mluvící buben. Hraní na něj není tak náročné narozdíl od takzvaného "mistrovského Iya-Ilu" bubnu. Najdete je v kostelních sborech, ale často se na něj hraje jen tak ve chvílích odpočinku. Adama nebývá tak často užíván jako vedoucí buben narozdíl od Iya-Ilu avšak není to vyloučeno.
Omele (4" x 9") Omele je nejmenším ze rodiny mluvících bubnů. Povětšinou bývá používán jen jako jakási časomíra (nebo metronom). Hrát na něj je jednoduché a proto ho můžete spatřit v rukách dětí. Ovšem kde se s ním nejčastěji setkáte budou asi domácí dekorace.
Ukázka č.1 ( 557kB, mp3 )Ukázka č.2 ( 356kB, aiff )
zdroje dat:
Chernoff, John. African Rhythm and African Sensibilitiy: Aesthetics and Social Action in African Musical Idioms. Chicago: University of Chicago Press, 1979.
Locke, David. Drum Damba: Talking Drum Lessons. Crown Point, Ind: White Cliffs Media, 1990.
Nketia, J.H. Kwabena. Drumming in Akan Communities of Ghana. Edinburgh: Thomas Nelson, 1963.
Waterman, Christopher A. Juju: A Social History and Ethnography of an African Music. Chicago: University of Chicago Press, 1990.
Internet